Click here to go to the main page
Tilburg municipality / Gemeente Tilburg (NB) part 1/2

Tilburg is the second largest city of Noord-Brabant (Eindhoven is the largest) and the sixth largest city of the Netherlands. Originally Tilburg was the name of a region, consisting several seperate agrarian settlements and which also included the current Oisterwijk. the western part of the area was given city status in 1809. By that time, due to an increasingly important wool industry, the former hamlets had been connected by inhabited streets. Their surroundings were urbanized in the 19th and 20th century, the hamlets becoming neighbourhoods and parishes, each with its own catholic church. Catholicism further shaped the city with the coming of numerous monasteries and convents, as well as many catholic schools. Since the 1960's, urban renewal has resulted in the loss of many buildings of architectural or historical importance, including many churches. Part of the Tilburg municipality since 1997 are the villages and former municipalities Berkel-Enschot, itself a combination of two formerly seperate villages, and Udenhout.

Tilburg is de tweede grootste stad van Noord-Brabant (Eindhoven is de grootste) en de zesde grootste stad van Nederland. Oorspronkelijk was Tilburg de naam van een regio, bestaande uit een aantal aparte agrarische nederzettingen en dat ook het huidige Oisterwijk omvatte. Een deel van dit gebied werd in 1809 tot stad verheven. Op dat moment waren, als gevolg van een steeds belangrijker wordende wolindustrie, de voormalige nederzettingen met elkaar verbonden door bewoonde straten. Hun omgeving werden verstedelijkt in de 19e en 20e eeuw. De nederzettingen werden wijken en parochies, elk met een eigen katholieke kerk. De katholieke kerk drukte een nog groter stempel op de stad met de komst van een groot aantal kloosters en katholieke scholen. Sinds de jaren 1960 heeft stadsvernieuwing geresulteerd in het verlies van veel gebouwen van architectonisch of historisch belang, waaronder vele kerken. Onderdeel van de gemeente Tilburg zijn sinds 1997 de dorpen en voormalige gemeenten Berkel-Enschot, zelf een combinatie van twee voorheen aparte dorpen, en Udenhout.
 

 

The Hasseltse Kapel ('chapel of Hasselt') is Tilburg's oldest building, dating from ca. 1530 and belonging to the Tilburg parish, serving the northern and remote Hasselt settlement. After its actual function was outlawed by Calvinist authorities it has had several profane uses until in 1796 religious use was restored. The building itself was restored in 1971-1972.  The chapel is a pilgrimage site.

Location: Hasseltplein 7

De Hasseltse Kapel is het oudste gebouw van Tilburg en stamt uit ca. 1530. Nadat de eigenlijke functie werd verboden door het calvinistische bewind diende het gebouw onder meer als huis, café en magazijn totdat in 1796 het religieuze gebruik werd hersteld. De kapel zelf is in 1971-1972 gerestaureerd.

Locatie: Hasseltplein 7

 

The St. Dionysius- or Heikesekerk is the original parish church of Tilburg, and as such was founded before the 13th century. Nothing remains of the original Romanesque church. The oldest part of the current church is the 16th-century tower. The current hall-church in neo-Classical style was built in 1826-1829 and was designed by J. Backx and W.F. Conrad. The tower and the front of the nave were given a neo-Gothic makeover by architect C.F. van Hoof in 1895.

Location: Stadhuisplein 370

De St. Dionysius- of Heikesekerk is de oorspronkelijke parochiekerk van Tilburg, en werd als zodanig gesticht voor de 13e eeuw. Van de oorspronkelijke romaanse kerk resteert niets. Het oudste deel van de huidige kerk is de toren uit de 16e eeuw. De huidige hallenkerk neoclassicistische stijl stamt uit 1826-1829 en werd ontworpen door J. Backx and W.F. Conrad. De toren en de voorgevel van het schip werden in 1895 naar een ontwerp van C.F. van Hoof in neogotische stijl verbouwd.

Locatie: Stadhuisplein 370

 

 

In 1822-1823 the protestant Pauluskerk was built to compensate for the loss of the St. Dionysius. It's a church in neo-Classical style and was designed by J. Backx. Like many protestant churches of this period, it has a stretched octagonal ground plan.

Location: Heuvelstraat 141

In 1822-1823 werd de protestantse Pauluskerk gebouwd, een kerk in neoclassicistische stijl naar een ontwerp door J. Backx. Net als veel protestantse kerken uit deze periode, heeft het een uitgerekte achthoekige plattegrond.

Locatie: Heuvelstraat 141

 

 

 

The St. Dionysius- or Goirkesekerk is one of the oldest neo-Gothic churches in the Netherlands and was built in 1835-1839 as the second parish church of Tilburg. The original church in early neo-Gothic style was designed by H. Essens. It was given a new front in late neo-Gothic style in 1903, while in 1937 and 1938 a new transept, choir and crossing-tower were added in Traditionalist style by architect C.H. de Bever. World War Two prevented the complete replacement of the church.

Location: Goirkestraat 68

De St. Dionysius- of Goirkesekerk is een van de oudste neogotische kerken in Nederland en werd in 1835-1839 gebouwd als de tweede parochiekerk van Tilburg. De oorspronkelijke kerk in vroege neogotiek was ontworpen doo H. Essens. Zij kreeg in 1903 een nieuwe voorgevel in late neogotische stijl, terwijl in 1937 en 1938 een nieuw transept en koor in traditionalistische stijl werden toegevoegd door architect C.H. de Bever. De Tweede Wereldoorlog verhinderde de volledige vervanging van de kerk.

Locatie: Goirkestraat 68

 


 

Local architect H.J. van Tulder was one of the important architects of neo-Gothic in the 's-Hertogenbosch diocese. His style always was of a rather decorative nature. The St. Jozef- or Heuvelkerk is his only surviving church in his hometown. It was built from 1872 until 1889.

Location: Heuvelring 122

De plaatselijke architect H.J. van Tulder was één van de belangrijkste architecten van de neogotiek in het bisdom 's-Hertogenbosch. Zijn stijl had altijd een sterk decoratief karakter. De St. Jozef- of Heuvelkerk is zijn enige nog bestaande kerk in zijn woonplaats Tilburg. Het werd gebouwd van 1872 tot 1889.

Locatie: Heuvelring 122

 

The Synagogue was built in 1873-1874 and was designed by local architect J.B.P.E. Fremau in a style with oriental influences. While this style is much more common for German synagogues, it is rather unusual for The Netherlands.

Location: Willem II straat 20

De synagoge werd gebouwd in 1873-1874 en is ontworpen door lokale architect J.B.P.E. Fremau in een stijl met oosterse invloeden. Terwijl deze stijl veel vaker voorkomt bij Duitse synagogen, is zij voor Nederland vrij ongebruikelijk.

Locatie: Willem II straat 20

 


 

The O.L. Vrouwe Onbevlekt Ontvangen in the Heikant neighbourhood dates from 1873 and was designed by J.C. van den Heuvel. It's a three-aisled cruciform basilica in early neo-Gothic style.

Location: De Schans 121

De O.L. Vrouwe Onbevlekt Ontvangen in de buurt Heikant dateert uit 1873 en is ontworpen door J.C. van den Heuvel. Het is een driebeukige kruisbasiliek in vroege neogotische stijl.

Locatie: De Schans 121

 

 

The Capuchin church was built in 1882 and is part of a monastery. It was designed in a simple neo-Baroque style by capuchin architect V. van Deurne.

Location: Korvelseweg 165

De Kapucijnerkerk werd gebouwd in 1882 en is onderdeel van een klooster. Het werd ontworpen in een eenvoudige neobarokke stijl door kapucijner architect V. van Deurne.

Locatie: Korvelseweg 165

 

 

 

The neo-Gothic Visitationist chapel was built in 1885 and was probably designed by A.G. de Beer. It's nowadays part of a school of arts.

Location: Bisschop Zwijsenstraat 7

De neogotische Visitationistenkapel werd gebouwd in 1885 en is waarschijnlijk ontworpen door A.G. de Beer. Het is tegenwoordig onderdeel van een hogeschool voor de kunsten.

Locatie: Bisschop Zwijsenstraat 7

 

 

 

The convent of the Poor Claires and its chapel were built in 1890 and were designed in neo-Gothic style by A.G. de Beer.

Location: Lange Nieuwstraat 191

Het Clarissenklooster en haar kapel werden gebouwd in 1890 en werden in neogotische stijl ontworpen door A.G. de Beer.

Locatie: Lange Nieuwstraat 191

 

 

 

The O.L. Vrouwe van de Rozenkrans or Hasseltse kerk is a three-aisled cruciform church in neo-Gothic style, designed by A.G. de Beer and built in 1897-1898. In 2003, while being rebuilt into a community center, the church was badly damaged by fire. In 2005 it was repaired and given its new function.

Location: Hasseltstraat 194

De O.L. Vrouwe van de Rozenkrans of Hasseltse kerk is een driebeukige kruiskerk in neogotische stijl, ontworpen door A.G. de Beer en gebouwd in 1897-1898. In 2003, tijdens een verbouwing tot buurthuis, werd de kerk door brand zwaar beschadigd. In 2005 werd de kerk hersteld en kreeg zij alsnog haar nieuwe functie.

Locatie: Hasseltstraat 194

 

 

 

The Ursuline chapel is a small cruciform basilica in neo-Gothic style, built in 1907 and designed by architect W.J.A. Bouwman. The convent it was part of was demolished in the 1980's and was replaced by an apartment building

Location: Elzenhof

De Ursulinenkapel is een kleine kruisbasiliek in neogotische stijl, gebouwd in 1907 naar een ontwerp door architect W.J.A. Bouwman. Het klooster waar de kapel onderdeel van was is gesloopty in de jaren 1980 en vervangen door een appartementencomplex.

Locatie: Elzenhof

 

 

 

Local architect J. van der Valk was responsible for many houses and other buildings in Tilburg. The O.L. Vrouwe Moeder van Goede Raad or Broekhovense kerk is one of only a few churches he ever designed and certainly is his most important. It was built from 1911 until 1913 and was one of the first churches in the country to feature Expressionist influences.

Location: Broekhovenseweg 2

Lokale architect J. van der Valk ontwierp vele huizen en andere gebouwen in Tilburg. De O.L. Vrouwe Moeder van Goede Raad of Broekhovense kerk is een van de weinige kerken die hij heeft ontworpen en is zeker zijn belangrijkste. Zij werd gebouwd van 1911 tot 1913 en was een van de eerste kerken in het land waarin expressionistische invloeden waren verwerkt.

Locatie: Broekhovenseweg 2

 

 

The St. Antonius van Padua or Hoefstraatkerk is one of three churches that were dedicated to this saint in Tilburg. This church was designed by A.A.J. Margry and dates from 1911-1913. It's in a more or less neo-Romanesque style that's often called neo-Byzantine. The building nowadays houses a

Location: Hoefstraat 199

De St. Antonius van Padua of Hoefstraatkerk is een van de drie kerken die werden gewijd aan deze heilige in Tilburg. Deze kerk werd ontworpen door A.A.J. Margry en stamt uit 1911-1913. Zij is gebouwd in een min of meer neoromaanse stijl die vaak ook wel neo-Byzantijns wordt genoemd.

Locatie: Hoefstraat 199

 

 


 

The St. Margarita Maria Alacoque is a three-aisled cruciform church in a neo-Romanesque style. It was designed by local architect H.C. Bonsel and built in 1920-1922.

Location: Ringbaan West 302

De St. Margarita Maria Alacoque is een driebeukige kruiskerk in een neoromaanse stijl. Zij werd ontworpen door lokale architect H.C. Bonsel en is gebouwd in 1920-1922.

Locatie: Ringbaan West 302


 

The St. Gerardus Majella dates from 1921-1923 and was designed in Expressionist style by J.Th.J. Cuypers and his son P. Cuypers Jr..

Location: Wassenaerlaan 34

De St. Gerardus Majella dateert van 1921-1923 en is ontworpen in expressionistische stijl door J.Th.J. Cuypers en zijn zoon P. Cuypers Jr ..

Locatie: Wassenaerlaan 34

 

The chapel Goede Herder ('good sheperd') was built in 1923 as part of a school. Currently the neo-Romanesque chapel is part of a home for the mentally  retarded.

Location: Bredaseweg 375

De kapel Goede Herder werd gebouwd in 1923 als onderdeel van een school. Momenteel is de neo-romaanse kapel maakt deel uit van een tehuis voor verstandelijk gehandicapten.

Locatie: Bredaseweg 375

 

 

 

In 1923 the Gereformeerde kerk was built, a church in moderate Expressionist style, designed by A. Kool. In 1971 it was closed. Nowadays its used by an artist.

Location: Molenbochtplein 33

In 1923 werd de Gereformeerde kerk gebouwd, een kerk in gematigde expressionistische stijl, ontworpen door A. Kool. In 1971 werd zij gesloten. Tegenwoordig wordt het gebouw gebruikt door een kunstenaar.

Locatie: Molenbochtplein 33

 

 

 

The St. Antonius van Padua or Korvelsekerk is the other surving Antoniuskerk. It was built in 1924 and was designed by Ed. Cuypers in a combination of styles, including the Berlagian Rationalism more common for protestant churches.

Location: Korvelplein 182

De St. Antonius van Padua of Korvelsekerk is de andere nog bestaande Antoniuskerk. Zij werd gebouwd in 1924 en is ontworpen door Ed. Cuypers in een combinatie van stijlen, waaronder het door H.P. Berlage beïnvloede rationalisme dat bij protestantse kerken veel vaker voorkwam.

Locatie: Korvelplein 182

 

 

The former Dominican convent was designed by H.W. Valk and built in 1929. The nuns left the convent in 1983; after that, the chapel served as a Ukrainian Orthodox church for several years. At a short distance, Valk also built a parish church in the same period; this church was demolished in 1976.

Location: Doctor Nuijensstraat 4

Het voormalige Dominicanessenklooster werd ontworpen door H.W. Valk en gebouwd in 1929. De nonnen verliet het klooster in 1983; nadien diende de kapel enige jaren als een Oekraïens-orthodoxe kerk. Op een kleine afstand bouwde Valk in dezelfde periode tevens een parochiekerk; deze werd in 1976 gesloopt.

Locatie: Arts Nuijensstraat 4

 
 

 

The St. Theresia was also designed by H.W. Valk, in cooperation with local architect C.W. van den Beld, and built from 1929 until 1931. It's an unusual building in Expressionist style, with a short tower and a cone-shaped dome on the crossing. After it closed its doors as a church it was turned into six apartments.

Location: Theresiaplein 1

De St. Theresia werd ook ontworpen door H.W. Valk, in samenwerking met de plaatselijke architect C.W. van den Beld, en werd gebouwd van 1929 tot 1931. Het is een bijzonder gebouw in expressionistische stijl met een korte toren en een kegelvormige koepel op de kruising. Na te zijn gesloten als een kerk werd zij verbouwd totzes appartementen.

Locatie: Theresiaplein 1

 

 

The church Allerheiligst Sacrament, or Sacramentskerk, built in 1931-1932 and designed by M. van Beek, is a basilica in Traditionalist style. The church, which lost its spire in 1992, has been threatened with demolition for several years.

Location: Ringbaan Oost 182

De kerk Allerheiligst Sacrament, of Sacramentskerk, gebouwd in 1931-1932 en ontworpen door M. van Beek, is een basiliek in traditionalistische stijl. De kerk, waarvan de spits in 1992 verloren ging, wordt al jaren bedreigd met sloop.

Locatie: Ringbaan Oost 182

 

 

 

The St. Antoniuskapel was designed by C. Panis and built in 1933 as part of a monastery. The chapel in Expressionist style has been a recording studio since 1991.

Location: Capucijnenstraat 76

De St. Antoniuskapel is ontworpen door C. Panis en gebouwd in 1933 als onderdeel van een klooster. De kapel in expressionistische stijl is sinds 1991 een geluidsstudio.

Locatie: Capucijnenstraat 76

 

 

 

Architect A.J. Kropholler designed the Mariëngaarde chapel, as well as the eponymous home for the elderly it is part of. The complex was built in 1935 and is in Kropholler's usual Traditionalist style.

Location: Burg. Damsstraat 35

Architect A.J. Kropholler ontwierp de Mariëngaardekapel, evenals het gelijknamige tehuis voor ouderen waar het onderdeel van is. Het complex werd gebouwd in 1935 en is in Krophollers gebruikelijke traditionalist stijl.

Locatie: Burg. Damsstraat 35

 

 

 

Elim is the name of this reformed church, built in simple Traditionalist style in 1949. The name of the architect is not known.

Location: Minister Mutsaersstraat 22

Elim is de naam van deze hervormde kerk, gebouwd in eenvoudige traditionalistische stijl in 1949. De naam van de architect is niet bekend.

Locatie: Minister Mutsaersstraat 22

 

 

 

In 1953-1954 the church O.L.V. Koningin van de Vrede was built, a building in the modern Traditionalist style of the Bossche School, designed by local architect N.W. Pontzen.

Location: Ringbaan West 94

In 1953-1954 werd de kerk O.L.V. Koningin van de Vrede gebouwd, een gebouw in de moderne traditionalistische stijl van de Bossche School, ontworpen door de Tilburgse architect N.W. Pontzen.

Locatie: Ringbaan West 94 

 

Local architect J. Schijvens designed this modern chapel Onze Lieve Vrouwe ter Nood, which was built in 1964 to commemorate the victims of World War Two.

Location: Kapelhof

De plaatselijke architect J. Schijvens ontwierp deze moderne kapel Onze Lieve Vrouwe ter Nood, die in 1964 werd gebouwd ite herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

Locatie: Kapelhof 6

 

 
Go to part 1 2 Next

 Back to the Province of Noord-Brabant