Click here to go to the main page
Utrecht municipality / Gemeente Utrecht (U) part 2/2

Since the 1880s Utrecht has grown considerably with new neighbourhoods, first in the areas directly bordering the old centre and later, especially after WW2, beyond these areas. In 2001 the municipality of Vleuten-De Meern was annexed, adding three villages to the Utrecht territory. On this page churches are shown in the neighbourhoods and villages outside of the old centre of Utrecht, arranged by the official section names.

Sinds de jaren 1880 is Utrecht aanzienlijk uitgebreid met nieuwe wijken, eerst in de gebieden direct grenzend aan het oude centrum en later, vooral na WO2, ook buiten deze gebieden. In 2001 werd de gemeente Vleuten-De Meern geannexeerd, waarmee drie dorpen aan het grondgebied van Utrecht werden toegevoegd. Op deze pagina worden kerken getoond in de wijken en dorpen buiten het oude centrum van Utrecht, gerangschikt per wijknaam.

 
West
 

 

The St. Antonius van Padua was designed by J.Th.J. Cuypers and J. Stuyt and was built in 1902-1903. This neo-Romanesque church was the first Roman Catholic church in decades that was built in Utrecht in a style other than neo-Gothic.

Location: Kanaalstraat 198 (Lombok)

De St. Antonius van Padua werd ontworpen door J.Th.J.  Cuypers en J. Stuyt en werd gebouwd in 1902-1903. Deze neoromaanse kerk was de eerste rooms-katholieke kerk in tientallen jaren die gebouwd werd in Utrecht en niet in neogotische stijl was.

Locatie: Kanaalstraat 198 (Lombok)

 

 

The St. Gerardus Majella was built in 1934-1935 after a design by H.C. van de Leur, who used the Expressionist style of his former employer Dom P. Bellot.

Location: Thomas a Kempisweg 3 (Nieuw Engeland)

De St. Gerardus Majella werd gebouwd in 1934-1935 naar een ontwerp van H.C. van de Leur in de expressionistische stijl van zijn voormalige werkgever Dom P. Bellot .

Locatie: Thomas a Kempisweg 3 (Nieuw Engeland)


The St. Dominicus is a basilica in a Traditionalist style that clearly refers to the classical Roman basilica. It was designed by H. van Putten and built in 1951.

Location: Palestrinastraat 1 (Oog in Al)

De St. Dominicus is een basiliek in een traditionalistische stijl die duidelijk verwijst naar de klassieke Romeinse basiliek. Het gebouw is ontworpen door H. van Putten en gebouwd in 1951.

Locatie: Palestrinastraat 1 (Oog in Al)
 



The Mattheüskerk was built in 1952 as the reformed church of the Oog in Al neighbourhood but belongs to another denomination since 1996. It's a church in Traditionalist style and was designed by father and son G. and T. van Hoogevest.

Location: Hendrika van Tussenbroekplantsoen 1A (Oog in Al)

De Mattheüskerk is in 1952 gebouwd als de hervormde kerk van de wijk Oog in Al, maar behoort sinds 1996 toe aan een andere kerkgenoodscap. Het is een kerk in traditionalistische stijl en is ontworpen door vader en zoon G. en T. van Hoogevest.

Locatie: Hendrika van Tussenbroekplantsoen 1A (Oog in Al)
 
Noordwest
 

The Gereformeerde Noorderkerk was designed by D.J. Heusinkveld and built in 1922. It is in moderate Expressionist style, like many churches of the same denomination that were built in that period. It's nowadays used as a mosque.

Location: Royaards vd Hamkade 20 (Ondiep)

De Gereformeerde Noorderkerk werd ontworpen door D.J. Heusinkveld en gebouwd in 1922.  Het is in zakelijk-expressionistische stijl, net als zoveel kerken van deze gezindte uit deze periode. Het gebouw is tegenwoordig een moskee.

Locatie: Royaards vd Hamkade 20 (Ondiep)
 

 

 

The Gereformeerde Bethelkerk was built in 1954-1955, replacing a wooden church from 1918. The church was designed in Traditionalist style by B.W. Plooij.

Location: Burgemeester Norbruislaan 1 (Zuilen)

De Gereformeerde Bethelkerk werd gebouwd in 1954-1955 en verving een houten kerk uit 1918. De kerk werd ontworpen in traditionalistische stijl door B.W. Plooij.

Locatie: Burgemeester Norbruislaan 1 (Zuilen)

 
 

The St. Jacobus in Zuilen was built in Traditionalist style 1957 and was one of the last churches designed by H.W. Valk, who in this case was assisted by his son G.H.F. Valk.

Location: Prins Bernhardplein 39 (Zuilen)

De St. Jacobus in Zuilen werd in 1957 in traditionalistische stijl gebouwd en is een van de laatste kerken die zijn gebouwd naar een ontwerp door H.W. Valk, die in dit geval werd bijgestaan door zijn zoon G.H.F. Valk.

Locatie: Prins Bernhardplein 39 (Zuilen)

 

 

 

The modern reformed Oranjekapel was built in 1985 on the location  of the Oranjekerk which was demolished two years earlier. Only the tower of the church, which dated from 1925, remains.

Location: Amsterdamsestraatweg 441 (Zuilen)

De moderne Oranjekapel werd in 1985 gebouwd op de locatie van de Oranjekerk die twee jaar eerder was gesloopt. Van de kerk die uit 1925 stamde resteert alleen de toren.

Locatie Amsterdamsestraatweg 441 (Zuilen)

 

 
Noordoost
 



The former Reformed church in the fortified village Blauwkapel was built in 1451 as a catholic chapel. From 1641 until WW2 it was a reformed church and, after a restoration, became a oecumenial church in 1959. It is the smallest cruciform church in Gothic style in the Netherlands.

Location: Kapeldwarsweg 21 (Blauwkapel)

De voormalige Hervormde kerk in het vestingdorp Blauwkapel werd gebouwd in 1451 als een katholieke kapel. Van 1641 tot WO2 was het een hervormde kerk en werd na een restauratie in 1959 een oecumenische kerk. Het is de kleinste kruiskerk in gotische stijl in Nederland.

Locatie: Kapeldwarsweg 21 (Blauwkapel)

 

The St. Joseph was built in 1901 and was designed by G.A. Ebbers, a former pupil of A. Tepe, whose style was obviously of great influence for this design.

Location: Draaiweg 11 (Tuinwijk)

De St. Joseph werd in 1901 gebouwd en is ontworpen door G.A. Ebbers, een oud-leerling van A. Tepe, wiens stijl duidelijk een grote invloed had op dit ontwerp.

Locatie: Draaiweg 11 (Tuinwijk)

 

 

The Nieuwe Kerk ('new church') was built in 1910 and was the first reformed church built in Utrecht. It was designed in neo-Romanesque style by C.B. Posthumus Meyjes.

Location: Bollenhofsestraat 138A (Wittevrouwen)

De Nieuwe Kerk werd gebouwd in 1910 en was de eerste hervormde kerk die in Utrecht werd gebouwd. De kerk werd in neo-romaanse stijl ontworpen door C.B. Posthumus Meyjes.

Locatie: Bollenhofsestraat 138A (Wittevrouwen)

 

The reformed Willem de Zwijgerkerk is a centralizing church in moderate Expressionist style, designed by municipal architect Ch.L. Quéré and built in 1933-1934. In 1991 it was closed and in 1993 it became a catholic church, the Pauluskerk.

Location: Willem de Zwijgerplantsoen 19 (Tuindorp)

De hervormde Willem de Zwijgerkerk is een centraliserende kerk in gematigde expressionistische stijl, ontworpen door architect Ch.L. Quéré en gebouwd in 1934. In 1991 werd de kerk gesloten en in 1993 werd het een katholieke kerk, de Pauluskerk.

Locatie: Willem de Zwijgerplantsoen 19 (Tuindorp)

 

 

The Geref. Tuindorpkerk is an aisleless church in Traditionalist style, designed by A. van der Kraan and built in 1936.

Location: H.F. van Riellaan 1 (Tuindorp)

De Geref. Tuindorpkerk is een zaalkerk in Traditionalistische stijl, door A. van der Kraan ontworpen en gebouwd in 1936.

Locatie: H.F. van Riellaan 1 (Tuindorp)

 
Oost
 


The St. Barbara chapel was built in 1880 on the catholic St. Barbara cemetery in the east of the city. The aisleless cruciform chapel in neo-Gothic style was designed by A. Tepe, who also designed several other buildings on the grounds.

Location: Prinsesselaan 2 (Oudwijk)

De St. Barbarakapel werd in 1880 gebouwd op de katholieke begraafplaats St. Barbara in het oosten van de stad. De kruisvormige kapel in neogotische stijl werd ontworpen door A. Tepe, die ook verscheidene andere gebouwen op het terrein heeft ontworpen.

Locatie: Prinsesselaan 2 (Oudwijk)

 

 

The Catholic Apostolic Church is a small building with a Neo-Gothic facade, designed by an unknown architect. The church was built in 1890.

Location: Oudwijkerlaan 8 (Oudwijk)

De Katholiek Apostolische Kerk is een klein gebouw met een neogotische gevel, ontworpen door een onbekende architect. De kerk werd gebouwd in 1890.

Locatie: Oudwijkerlaan 8 (Oudwijk)

 

 

The Holy Trinity Anglican Church is a small Neo-Gothic church, designed by P.J. Houtzagers and built in 1911-1912.

Location: Van Limburg Stirumplein 2 (Oudwijk)

De Anglicaanse kerk Holy Trinity (Heilige Drieëenheid) is een kleine neogotische zaalkerk, ontworpen door P.J. Houtzagers en dateert uit 1911-1912.

Locatie: Van Limburg Stirumplein 2 (Oudwijk)

 

 

 
The Roman Catholic church of St. Aloysius is a dome-church designed by H.W. Valk. It was built in 1922-1924 and was Valk's first church. The building was constructed with reïnforced concrete, covered by a layer of bricks.

Location: Adriaen van Ostadelaan 4 (Abstede)

De rooms-katholieke kerk van St. Aloysius is een koepelkerk naar een ontwerp door H.W. Valk als diens eerste kerk. De kerk werd gebouwd in 1922-1924 en bestaat uit een constructie van gewapend beton, bekleed met baksteen.

Locatie: Adriaen van Ostadelaan 4 (Abstede)

 

 

The catholic church Heilig Hart van Jezus dates from 1927-1929 and was designed in Traditionalist style by J. Duynstee. In 1999 the building was rebuilt into apartments.

Location: Oudwijk 23 (Oudwijk)

De katholieke kerk Heilig Hart van Jezus stamt uit 1927-1929 en werd in traditionalistische stijl ontworpen door J. Duynstee. In 1999 werd de kerk omgebouwd tot een appartementencomplex. 

Locatie: Oudwijk 23 (Oudwijk)

 

 

The reformed Wilhelminakerk was built in 1930-1931 in Expressionist style, designed by H.F. Mertens. The church has a rhomboid-shaped ground-plan and is located at the corner of two streets.

Location: Hobbemastraat 35 (Schildersbuurt)

De hervormde Wilhelminakerk werd in 1930-1931 in expressionistische stijl gebouwd naar een ontwerp door H.F. Mertens. De kerk heeft een vliegervormige plattegrond en markeert de hoek van twee straten.

Location: Hobbemastraat 35 (Schildersbuurt)

 

Zuid

 

 

The Roman Catholic St. Getrudis, designed by W. te Riele and built in 1924, is a church in late neo-Gothic style. 

Location: Amaliadwarsstraat 2 (Rivierenwijk)

De rooms-katholieke St. Getrudis, ontworpen door W.  te Riele en gebouwd in 1924, is een kerk in late neogotische stijl.

Locatie: Amaliadwarsstraat 2 (Rivierenwijk)

 

 
Vleuten-De Meern

The chapel of De Haar castle is an aisleless cruciform church, built in 1898-1899 by plans of P.J.H. and J.Th.J. Cuypers and by using parts from its Gothic predecessor on the same location, making it a combination of Gothic and neo-Gothic.

Location: Kasteellaan (Haarzuilens)

De kapel van kasteel De Haar is een eenbeukige kruiskerk, gebouwd in 1898-1899 door de plannen van P.J.H. en J.Th.J. Cuypers en door het gebruik van onderdelen uit de gotische voorganger op dezelfde locatie, waardoor het een combinatie van de gotische en neogotische.

Locatie: Kasteellaan (Haarzuilens)

 


The Reformed church, or Torenpleinkerk as it's nowadays called, is a three-aisled pseudo-basilica from the 14th century, although part of the nave was reconstructed in ca. 1970 to correct the mutilation of the church in 1831, when part of the nave was demolished and the remaining part radically altered.

Location: Schoolstraat 5 (Vleuten)

De Hervormde kerk, of Torenpleinkerk zoals het tegenwoordig heet, is een driebeukige pseudobasiliek uit de 14e eeuw, hoewel een deel van het schip rond 1970 werd gereconstrueerd om de verminking van de kerk in 1831, toen een deel van het schip werd gesloopt en het resterende deel ingrijpend veranderd, ongedaan te maken.

Locatie: Schoolstraat 5 (Vleuten)

 


The St. Willibrordus is a big cruciform basilica in neo-Gothic style. It was the first church designed by N. Molenaar sr. and was built in 1884-1885. However, in 1935 the church was enlarged  with wider side-aisles and a bigger transept, designed by N. Molenaar jr., son of the original architect.

Location: Pastoor Ohllaan 36 (Vleuten)

De St. Willibrordus is een grote kruisbasiliek in neogotische stijl. Het was de eerste kerk die werd ontworpen door N. Molenaar sr. en werd gebouwd in 1884-1885. Echter, in 1935 werd de kerk uitgebreid met bredere zijbeuken en een groter transept, ontworpen door N. Molenaar jr., zoon van de oorspronkelijke architect.

Locatie: Pastoor Ohllaan 36 (Vleuten)
 


The Reformed church, or Marekerk as is its current name, is a cruciform church in a non-specific style with Rationalist elements. It was built on the site of a medieval chapel in 1912-1913 and was designed by J. Dillewijn.

Location: Zandweg 126 (De Meern)

De Hervormde kerk, of Marekerk zoals de huidige naam luidt, is een kruiskerk in een niet-specifieke stijl met rationalistische kenmerken. Hij werd in 1912-1913 gebouwd op de plaats van een middeleeuwse kapel en werd ontworpen door J. Dillewijn.

Location: Zandweg 126 (De Meern)
 


The O.L.V. ten Hemelopneming is a cruciform basilica in Traditionalist style with Expressionist elements. It was designed by H.C. van de Leur and built in 1939-1940.

Location: Pastoor Boelenslaan 9-11

De O.L.V. ten Hemelopneming is een kruisbasiliek in Traditionalistische stijl met expressionistische elementen. Hij werd ontworpen door H.C. van de Leur en gebouwd in 1939-1940.

Locatie: Pastoor Boelenslaan 9-11
 

Go to part 1 2 Next

Back to the Province of Utrecht